“המסע” בוגרות תשע”ז


“המסע” בוגרות תשע”ז

מרים ברזסקי

 

מסע מסמן טרנספורמציה ממצב מסוים למצב אחר. מסע מגלם בתוכו תנועה, ופעולת התנועה אוצרת בתוכה את מושג הזמן והמרחב. לקיום תנועה נחוץ  זמן, זמן הפעולה. אך לעומת הזמן עולה סוגיית המרחב. האם ניתן לדבר על מסע שאינו מתקיים במקום הפיזי? מצב שבו המסע עשוי להתפרש במובן מטאפיזי, המתקיים במרחב התודעה. מסע בזמן המתקיים בזיכרון ובמחשבה.

כמה צריכים אנו להרחיק במסע חיינו על מנת לגלות משהו חדש? כמה נדרשים אנו לצאת מאזור הנוחות כדי להיפגש עם עצמינו? שיטוט מטאפיזי בנבכי ההוויה דורש אומץ. מסע אל הלא נודע, אל חוויות וכוחות נפש חבויים. אין אנו יודעים את האתגרים שיוצבו בפנינו. אין אנו מסמנים מראש את המטרה, והמשמעות היא עצם החיפוש, והגילוי של משהו חדש. לעיתים אנו נדרשים להרחיק נדוד על מנת להבין שהאוצר הוא ממש תחת רגלינו. ישבנו עליו בחושך המוחלט. בסופו של מסע מגיעים להארה שיש בה עומק וחכמה. עשירים מההתנסות שרכשנו בדרך.

עבודת האמנות דורשת מסע וחיפוש בשני רבדים הכרוכים זה בזה. היא מבקשת מהאמן להמציא את עצמו כל פעם מחדש. להכיר את חלקי האור וחלקי הצל שבו שמתוכם הוא מביא לעולם יצירה חדשה, יחידאית.

הרובד הנוסף של המסע הוא חיפוש אחר חומר וצורה. האופן שבו רעיונות, זכרונות, תחושות נוצקות אל תוך עולם ויזואלי חומרי המאפשר לצופה הזדמנות לפגוש את עצמו מול אותה החוויה. שני התהליכים קשורים אחד בשני ומובילים אחד אל השני.

בוגרות “אמן” התחילו  מסע וחיפוש דרך. במסלול לימודים בן שנתיים הן הכירו שיטות עבודה מגוונות, אופני חשיבה שונים על אמנות, דרכי יצירה חדשות. עולם רחב ומסעיר של חומרים ומשמעויות שבו מצאו לעצמן את שפתן הייחודית. מסע שהוא תחילתה של דרכן העצמאית כיוצרות לעתיד.

בתערוכה המוצגת לפניכם ניתן לראות את הפרשנויות השונות למושג מסע במדיומים השונים.

תעוד של מסע בחיי היומיום, מסע אל תוך מאבקים פנימיים וחיפוש אחר אמת פנימית, מסע בזמן אל עולם שעבר האוצר בתוכו זכרונות וגעגועים לאמא, חיפוש אחר איזונים עדינים בחיים, מסע בעקבות עזיבת בית ההורים ובנית בית בישראל ומסע שעובר האדם בימי חייו המצויים בו רגעי שיא ורגעי שפל אשר בסופו של תהליך הוא מגיע להכרת הטוב.